שימו לב !!! בניית אתרים באינטרנט

בניית אתרים באינטרנט – התחלה חדשה שעלולה להסתיים בבית המשפט

בשנים האחרונות, מספר התביעות המשפטיות של חברות בניית אתרים נמצא בסימן עליה. בחיפוש מהיר באחד האתרים האטרקטיביים של פסקי דין (http://www.courts.co.il/) נמצאו למעלה מ- 150 תביעות משפטיות. וזה רק קצה הקרחון.

בדרך כלל התביעה מוגשת מצד הלקוח (שבזמנו ביקש לבנות אתר אינטרנט) נגד חברת בניית אתרים (שביצעה עבורו את העבודה). במרבית התביעות הסיבה לתביעה נעוצה בעובדה שהלקוח שילם ממיטב כספו ולטענתו לא קיבל את התמורה לכספו. כמעט בכל התביעות מהסוג הזה חברת בניית אתרים היא הזוכה.

מדוע ובאיזה אופן מתרחשים הדברים?

מי צודק ומי אשם?

האם אפשר להימנע ממצבים אלה?

כל התשובות לפניכם

מדוע ובאיזה אופן מתרחשים הדברים?

כאשר לקוח מבקש לבנות לעצמו או לעסק שלו אתר אינטרנט, לא יהיה נכון לומר שהלקוח לא יודע מה הוא רוצה, על אף שלעתים המצב הוא אכן כך. אנו נצא מתוך הנחה שהלקוח לא תמיד מודע לצרכיו ולצרכי העסק שלו. לעתים מדובר בלקוח שיודע מה הוא רוצה אך הוא נטול טרמינולוגיה נכונה או ידע אינטרנטי או טכנולוגי כדי להגדיר את צרכיו, והוא פונה לחברת בניית אתרים כדי שתעזור לו בהגדרת הצרכים ותבנה לו אתר. לעתים הלקוח אינו מודע לצרכיו בשלמותם, ולעתים, צרכי הלקוח משתנים במהלך בניית האתר. אם כן, יש לנו סוגים שונים של לקוחות שעל חברת בניית אתרים להתמודד עמם, ולדאוג שלא משנה מה תמיד יהיו מרוצים.לכן על חברת בניית אתרים להיות מסוגלת לאבחן את הלקוח, לאפיין את צרכיו, לעזור לו להגיע באופן הרמוני ושלם אל יעדיו ולהגשים את ציפיותיו מהאתר, ומעל לכל על חברת בניית אתרים להיות מסוגלת לצפות מראש סצנריומים שליליים שעלולים להתפתח מאופיו של הלקוח או מאופי העסק שלו או מאופי האתר שנבחר, או מהכול ביחד.יש לציין שמעבר למגבלות הלקוח כפי שהוזכרו לעיל, גם לחברות בניית אתרים קיימות מגבלות משלהן; לא כל חברת בניית אתרים מסוגלת לספק לכל לקוח בדיוק את מה שהוא צריך בגלל מגבלות טכנולוגיות כאלה ואחרות; לעתים מצבת כוח האדם המייצגת את חברת בניית אתרים מול הלקוח אינה מספיק מנוסה, מקצועית וחדה; רוב חברות בניית אתרים פועלות עפ”י המניע העיקרי שלהן: מקסימום סגירת עסקאות. מניע זה לעתים מתנגש עם לקוח מורכב שיש צורך בהקדשת זמן נוסף עבורו. ועוד מגבלות כאלה ואחרות.

אם כן, עם כניסת האינטרנט לחיינו לפני שנים בודדות יש לנו בראש ובראשונה תחום חדש, באופן יחסי, של סחר ושל עסקאות, אשר מצד אחד מצוי הלקוח שרוצה לקנות לעצמו מוצר, אך המוצר הזה מורכב ומתוחכם למדיי עבורו, ללקוח על מגבלותיו, אין בררה אלא לסמוך על חברת בניית אתרים שהיא כבר תדע להעניק לו את הטוב ביותר בשבילו. מצד שני מצויה חברת בניית אתרים שמעוניינת למכור ללקוח את אותו מוצר מורכב ומתוחכם, והיא נחושה לעשות זאת על אף מגבלותיה שלה ושל הלקוח

(ראה מודל כפי שנעשה היום).

בניית אתרים וסחר אלקטרוני הם עולמות מלאים ועשירים של מגוון אפשרויות ודרכי פעולה והתוצאות הן אין סופיות. מדובר בעסק מורכב שעולה הרבה מאוד כסף ואין להקל בו ראש.מתוארים לעיל תמצית הגורמים המובילים לסיטואציות בלתי אפשריות בין הלקוחות לבין חברות בניית אתרים. כמובן שכל מקרה לגופו.

מי צודק ומי אשם?

מצד אחד, אף אחד מהצדדים לא צודק ואף אחד מהצדדים לא אשם. מצד שני, שני הצדדים צודקים ושניהם אשמים באותה המידה!ברמת העיקרון הצדדים ביצעו עסקה ובחרו זה בזה מתוך בחירה חופשית, הם יצאו מתוך הנחה שהם יצליחו להסתדר זה עם זה, אך במהלך הדרך הם נתקלו בכמה מהמורות שגרמו לעניין להסתבך. בטוחני, שחברות בניית אתרים עושות מעל ומעבר כדי לרצות את הלקוח עד כמה שניתן, לפצות אותו אם צריך, והן תעשינה הכול כדי להימנע ממצבים מביכים של סכסוכים או של תביעות משפטיות. כמו כן, אין לי צל של ספק שלקוח שביקש לבנות לעצמו אתר אינטרנט, לא העלה על דעתו שהדברים יסתבכו ויצאו מפרופורציות ויגיעו לתביעה משפטית (צעד שמכניס אותו להוצאות כספיות נוספות). יש לזכור, מדובר בתחום בתולי וחדש יחסית, הדברים בו טרם נבנו ועוגנו כהלכה, אנו נמצאים בשלב שבו אנו למדים מניסיונם של אחרים כדי להשכיל להבין ולדעת מה לא לעשות.

האם אפשר להימנע ממצבים אלה?

מדובר במצב שאפשר להימנע ממנו. יש דרך לעקוף מצבים מסוג זה והיא לפנות ליועץ אינטרנט .

כאשר לקוח מבקש לבנות אתר ופונה ישירות לחב’ בניית אתרים, הוא בעיניי משול לאדם המבקש לבנות בית ופונה ישירות לקבלן. גם הקבלן וגם חב’ בניית אתרים מצטיינים בבניה! אך מה לגבי תכנון המודל? אפיון המודל המבוקש באופן מדויק עפ”י צרכי הלקוח ולא עפ”י יכולות הקבלן? התאמה מקסימאלית ליכולות התקציביות של הלקוח? המשך אחזקה שוטפת של הבניין או האתר? ועוד תקלות וליקויים רבים, אשר מגיעים לידיעת הלקוח בד”כ בשלבים מאוחרים ולכן עולים לו בכספים רבים, באבדן זמן יקר ובעגמת נפש שאין לה מחיר.

בדיוק כאן בנקודה זו נכנס תפקידו החיוני והיעיל של יועץ אינטרנט , הוא הולך עם הלקוח יד ביד בדרך לבניית אתר, הוא “מפרשן” את הלקוח, כלומר מאפיין את צרכיו מול חברות בניית אתרים ומשתמש בטרמינולוגיה המוכרת להן, הוא מציג בפני הלקוח את הסוגים השונים של חברות בניית אתרים תוך כדי הדגשה של היתרונות והחסרונות בכל אחת מהן. במקביל לתהליך בניית בית בתהליך בניית האתרים, הוא מחזיק בתפקיד האדריכל, המתווך, השמאי וחברת האחזקות גם יחד

(ראה המודל המומלץ על פי בולמטרה).

הבחירה של הלקוח לערב יועץ אינטרנט מקלה רבות על התהליך כולו, מבארת ללקוח את עולם האינטרנט, ומאפשרת לחברת בניית אתרים לקלוע בקלות לצרכיו של הלקוח.לאור צעירותו של עולם האינטרנט, יש לראות את טובת הלקוח ואת טובת חברת בניית אתרים גם יחד. יש לסרב לקבל תהליכים בדרך של ניסוי וטעיה, מפני שקיימת אפשרות אחרת בדרך נוחה, יעילה, זולה ובטוחה יותר.

Share this post