המסלול לבניית אתר אינטרנט מצליח

כיום ברור לכולם כי כל עסק צריך אתר אינטרנט, אולם עבור רבים מבעלי העסקים בניית אתר אינטרנט נראה כמשימה לא פשוטה אשר במרבית הפעמים לא ידוע איך להתמודד עמה, מהסיבה שלא לכולם יש את הכישורים או הידע איך לבנות ולתחזק אתר אינטרנט.עולם בניית האתרים מאפשר לבעלי העסקים מספר דרכים להקמת האתר:ללמוד, לקרוא ולהשתמש במערכות ליצירת אתרים או בקוד פתוח לדוגמא: wix, wordpress, google site ועוד עשרות מערכות שונות.לפנות לחברה שבונה אתריםלפנות ליועץ אינטרנט מומחה אשר לו הניסיון להקמת מחלקת אינטרנט ארגוני.חשוב להבהיר שברוב המקרים העלויות הכרוכות בבניית האתר מקשה על בעלי העסקים הקטנים להקים אתר איכותי ומצליח, בלא מעט פעמים גם לאחר שהושקע לא מעט כסף האתר לא מצליח.בעיה זו נובעת מחוסר תכנון וידע,  לכן העובדה היא שעל מנת להקים אתר אינטרנט מצליח יש לעשות תכנון מראש ולהגדיר ולאפיין את הצרכים של האתר בדומה להקמת עסק שלו מכינים תוכנית עסקית , האתר דורש אפיון בסיסי או מפורט על מנת להגיע לתוצאה הנחוצה.בכל מקרה יצרתי עבורכם מסלול של 8 צעדים שיוכלו לעזור לכם בתכנון הראשוני והעתידי. חשוב להבהיר שגם כבר אם יש לכם אתר אינטרנט המסלול הזה יעזור לכם לחדד את העיצוב, התכנים וחווית המשתמש שלו ויעזור לכם להגיע אל הלקוח שלכם באופן מושלם.
צעד 1 – אסטרטגיה:
הצעד הראשון הוא להבין שלא צריך לנסות להעתיק או ללמוד מאתרים של אחרים. ברגע שתפנימו זאת, תוכלו ליצור אסטרטגיה שתשמש אתכם כבסיס להקמת האתר.הרבה בעלי עסקים שואלים אותי – איך מתחילים לבנות אתר? אנחנו יודעים שצריך, אבל מה הצעד הראשון? רוב בעלי העסקים יודעים שהם צריכים אתר אינטרנט, וגם יודעים שהוא אמור לשרת את העסק בצורה כלשהי, אבל לא מצליחים לחבר את הכל יחד לכדי תוצר שלם.שלב זה הכרחי לפני שתתחילו להקים את אתר האינטרנט שלכם. המטרה של התכנון היא ליצור אתר אינטרנט מוצלח. בכדי שתעשו זאת, אתם צריכים לקחת זמן לחשוב מי אתם, מה אתם אוהבים,  מה המטרה של העסק שלכם. אם לא תחשבו על הכל, ותרוצו ישר לבנות אתר, אל תתפלאו שהמסר המבולבל הזה יעבור לגולשים באתר.זכרו תמיד- כאשר אתם בונים אתר, אתם מעבירים מסר לגולשים באתר. אם המסר שתעבירו ברור ומקצועי האתר יצליח, ואם לא, אז לא. לכן אני ממליץ להתחיל ביישום אסטרטגיה להקמת אתר אינטרנט מצליח.
צעד 2 – מסע הלקוח:
לאחר שקבעתם את ערכי הליבה של העסק / האתר וגיליתם איזה מסר אתם רוצים להעביר לגולשים, אתם יכולים להתחיל לתכנן מה יהיה באתר שלכם.זה הזמן לתכנן את המסע בו יעברו הגולשים באתרכם על מנת להביא ליד\ מכירה\ שיחת טלפון או כל מטרה אחרת שהגדרתם.בשלב הראשון, תכננו מה יהיה הרושם הראשוני שייווצר אצל הגולש ברגע שהוא יפתח את דף הבית באתר. אחרי הכל רושם ראשוני הוא הכל, לא?דף הבית הוא אחד הפרטים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון, כיוון שהמסר הראשון שיועבר לגולש, הוא המפתח לתחילת המסע שלו באתר שלכם.שלב שני,  הגדירו מיהו סוג הגולש האידיאלי שיגיע לאתר ומקדו אליו את כל המסרים. יש לזכור שיש לנו בין 3-5 שניות לתפוס את תשומת הלב של הגולש בכניסתו לאתר.שאלו את עצמכם שוב ושוב- למי אתם מייעדים את האתר ומה הוא המוצר והשירות אותו אתם מעוניינים להציע לגולש?הרבה ממה שיוצג באתר יהיה תשובה לשאלה זו. לדוגמא:מחקרים מראים שילדים ונשים מעדיפים לצפות בסרטונים ולכן אם האתר שלכם מכוון לקהל זה, עליכם לכלול יותר סרטונים מאשר תוכן כתוב באתר.לסיכום- מומלץ לחקור ולהבין מה הגולשים באתר ירצו לראות ובכך לגרום לאתר להביא יותר תוצאות.בכל התהליך זכרו שהרושם הראשוני  הוא הבסיס של אסטרטגיית האתר שלכם.לאחר ששאלתם את עצמכם את כל השאלות- דמיינו מה הוא המסלול בו תרצו שהגולשים יעברו מהכניסה לאתר , במעבר מדף לדף וכמובן ביציאה שלהם מהאתר.האם העברתם את המסר שהגדרתם? האם יצרתם מודעות למותג שלכם? מה הם הדפים שיש לכלול על מנת להקל על הניווט ? האם הדרך לקניה או יצירת ליד דרך האתר קלה ומהירה (דגש על מהירה – כמה שפחות הקלקות)? מה הוא התוכן שיגרום להכי הרבה אינטראקציות עם הגולש?אלה השאלות שתצטרכו לשאול את עצמכם לפני שתתקדמו לצעד הבא.
צעד 3 – מפת אתר:
במקביל לתכנון האתר שלכם ובדיקה יסודית של חווית המשתמש, תצטרכו להתחיל לייצר את מפת האתר שתכלול את היררכית הדפים, קטגוריות ותתי הקטגוריות אשר יופיעו באתר ובבר הניווט. במרבית הפעמים תכנון מפת האתר כבר ידוע מראש ומשורטט בקווים ברורים בדמיון.אני ממליץ לכם לקחת דף נייר ועט או לפתוח קובץ אקסל /וורד ולהתחיל לרשום את שמות הדפים והקשר ביניהם. לדוגמא:אודותקטלוג מוצרים או שמות של קטגוריות מובילות (לדוגמא חנות בגדים הייתי ממליץ לרשום כקטגוריות הראשיות את שמות המחלקות) – מבנה זה יעזור לכם גם בקידום האתר במנועי החיפוש, מהסיבה שגוגל מעניק חשיבות רבה להיררכית התוכן.שירותיםלקוחות ממליציםצור קשרשלב זה דורש תכנון מעמיק ומומלץ מאוד להשתמש בכלי מחקר המילים של גוגל.
צעד 4 – אפיון מסכים:
שלב אפיון המסכים עשוי להיות מורכב, בגלל הצורך לדמיין איך כלל מרכיבי הפזל יתאימו אחד לשני וייצרו אתר ייחודי ובמקביל נוח לגולש, ולכן הפתרון הוא לתכנן את המסך פשוט ככל האפשר- לא להעמיס אלמנטים או צבעים על הדף.כשאנו ניגשים ליצירת אפיון מסכים אנו נוהגים לדמיין את האתר כחליפה בחמישה חלקים (עניבה, חולצה, ווסט, מכנסיים, חגורה ). סידור וחלוקה נכונה תעזור לגולש למצוא את המידע בקלות ולהביא את התוצאה כפי שתכננו.
צעד 5 – תוכן הוא המלך:
מרבית אנשי הדיגיטל יגידו לכם “התוכן הוא המלך”, וזה בהחלט נכון.כשתוכן איכותי יופיע באתר האינטרנט שלכם, הוא לא רק הולך להביא יותר גולשים לאתר שלכם, הוא גם הולך לגרום להם להישאר יותר ויותר זמן באתר, וליצור אינטראקציה עם המותג שלכם. בנוסף, התוכן שיופיע באתר שלכם יעזור למנועי החיפוש לדרג את האתר שלכם במיקום גבוה ועל ידי כך להביא גולשים רבים לאתר. מומלץ מאוד לתת את הדעת על כתיבת התוכן, לרשום מסר מדויק וקצר ובסוף לתת משפט של הנעה לפעולה.דוגמא:3 שורות הסבר על השירות/ המוצר3 שורות למה לבחור בכם2 שורות הנעה לפעולה (צרו עמנו קשר או חייגו ל… )
צעד 6 – עיצוב האתר:
עיצוב האתר הוא חלק חשוב מתכנון האתר ומטרותיו, אך חשוב להפנים שאין צורך להשקיע בעיצוב האתר יותר מדי ואת מרב האנרגיה והתקציב יש להשקיע בשלבים הקודמים שתוארו כאן.עיצוב האתר הוא שלב פשוט והסיבה לכך היא שהגולשים באופן אינסטנקטיבי נמשכים לדברים בולטים ויזואלית. לכן, בתכנון העיצוב יש לתת דגש להבלטת מסרים והוראות לביצוע פעולה באתר (הרשמה, קניה, יצירת קשר).כמו כן, חשוב מאד שהעיצוב יתחבר ללוגו החברה ולצבעי המותג על מנת לייצר זיכרון חזותי לגולש, ובפעם הבאה שהוא ייזכר במותג הוא יזכור את הצבעים, הלוגו וכל מסר ויזואלי שמופיע באתר.ככל שהעיצוב באתר יהיה פשוט, נעים ומסודר יותר, כך לגולש יהיה נוח להישאר באתר זמן רב יותר.
צעד 7 – בדיקת תקינות האתר:
לאחר עליית האתר לאוויר, זה לא הזמן לנוח על זרי הדפנה. לפניכם עוד עבודה רבה. עליכם לקחת זמן מדי שבוע לבדוק את תקינות האתר, האם הפונקציואליות תקינה, האם הנראות של האתר במובייל תקין, האם טפסי יצירת הקשר או הרכישה באתר עובדים. אל תחכו שהגולשים יביאו לתשומת לבכם תקלות נסו לגלות אותם מהר ככל האפשר, תחשבו שאם יש תקלה יש סיכוי גבוה שהפסדתם לקוח. לא לוותר על צעד זה.
צעד 8 – ניתוח:
בהגיעכם לשלב הניתוח, תוכלו לעצור רגע ולטפוח על השכם, עשיתם זאת והאתר החל לעבוד עבורכם. ניתוח סטטיסטי של האתר יאפשר לכם לגלות מה עובד, מה לא עובד, מהיכן נכנסים לאתר וכמה נכנסים ועוד המון נתונים חשובים לניהול האתר. כיום גוגל מאפשרת לכם להרשם ללא עלות למערכת הסטטיסטיקה שלה google analitycs, שימוש בניתוח הוא דרך מצוינת לעזור לעסק שלכם לגדול..
כותב המאמר הוא שלומי שושן יועץ האינטרנט ומנכ”ל חברת בולמטרה, חברת בולמטרה הינה חברה המייעצת בשלב הרצון להקים או לשדרג אתר אינטרנט, החברה עוזרת לעסקים להקים מחלקת אינטרנט ייעודית פנים ארגונית. המוטו של חברת בולמטרה הוא להעביר את הידע העצום ששצברה במהלך ה19 שנה האחרונות ללקוחותיה. כיום חברת בולמטרה הינה ספק ייעוץ וליווי של גופים ממשלתיים, חברות עסקיות מובילות ושל חברות העוסקות במסחר אלקטרוני.

Share this post